یکی از 3 عامل اصلی نابینایی آب‌مروارید است که جزو شایع‌ترین اختلالات بینایی می باشد.. آب‌مروارید به معنی این است که عدسی چشم شفافیت خود را از دست بدهد. طبعا زمانی که عدسی چشم کدر شود و قابلیت خود را در تمرکز نور روی شبکیه از دست بدهد، تصویر خوبی روی شبکیه تشکیل نمی‌شود و در نتیجه شخص تصاویر اجسام و مناظر خارجی را به حالت کدر و مات می‌بیند.

در بیشتر موارد آب‌مروارید با افزایش سن به آرامی پیشرفت می‌کند. با گذر زمان ساختار عدسی چشم نیز تغییر می‌کند که گرچه هنوز علت آن به طور دقیق مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل این است که پروتئین‌های عدسی تحت‌تاثیر رادیکال‌های آزاد تغییر می‌کنند و تدریجا کدر می‌شوند. آب‌مروارید انواع مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آنها آب‌مروارید مرتبط با سالمندی است.

آب مروارید چیست؟


آب مروارید عبارت است از کدر شدن عدسی چشم که بصورت طبیعی شفاف است. مانند پنجره ای که بخار آب آن را تار کرده باشد، آب مروارید نیز باعث تاری دید می شود. عقاید غلطی درباره آب مروارید وجود دارد، اما باید گفت که آب مروارید:

پرده ای بروی چشم نیست
بر اثر استفاده بیش از حد از چشم بوجود نمی آید
سرطان نیست
از یک چشم به چشم دیگر سرایت نمی کند
سبب کوری قابل برگشت نمی شود
علائم شایع آب مروارید عبارتند از:

تار شدن دید چشم که بدون درد است
حساسیت به نور
تغییرات مکرر نمره عینک
دو بینی در یک چشم
احتیاج به نور بیشتر برای مطالعه
کاهش دید در شب
محو شدن یا زرد شدن رنگ ها

 

علل آب مروارید 
شایع ترین علت آب مروارید افزایش سن است. سایر علل آن عبارتند از:

سابقه خانوادگی ابتلا به آب مروارید
مشکلات طبی مانند بیماری قند (دیابت)
ضربه به چشم
مصرف طولانی داروها مانند کورتن
قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظت در مقابل نور آفتاب
سابقه جراحی چشم

 

علل مادرزادی و اکتسابی در بروز آب مروارید
آب مروارید بیماری است که در ابتدا عدسی چشم را تار می‌کند و به مرور باعث از بین رفتن بینایی فرد می‌شود؛ این بیماری خطرناک می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد؛ آب مروارید مادرزادی می‌تواند ناشی از عفونت‌های حین حاملگی مثل سرخجه، برخی بیماری‌های مادر مثل دیابت یا مصرف دارو در دوران بارداری باشد.

 علل اکتسابی آب مروارید شامل ضربه به چشم و سر، صدمات چشمی با مواد شیمیائی، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه مادون قرمز و ماوراء بنفش مثل نور خورشید، سوءتغذیه، مصرف دراز مدت برخی از دارو‌ها مثل کورتون‌ها، برخی بیماری‌ها مثل دیابت و آب سیاه یا گلوکوم است.

 

عقاید اشتباه درباره آب مروارید
تاری دید، محو شدن رنگ‌ها، حساسیت به نور، اشکال در دید شب، دوبینی، تغییرات مکرر نمره چشم از علائم بروز آب مروارید هستند؛ عقاید غلطی درباره آب مروارید وجود دارد که برخی فکر می‌کنند که بیماری به علت وجود پرده‌ای روی چشم ایجاد می‌شود.

 

آب مروارید در افراد مسن

معمولا آب‌مروارید با سن افراد ارتباط مستقیم دارد؛ یعنی هر چه سن بالاتر می‌رود، شیوع آن بیشتر می‌شود؛ به طوری که در سن بالای هشتاد سالگی، تمام افراد دچار آب‌مروارید می‌شوند و هر چه سن فرد پایین‌تر باشد، بروز این بیماری کمتر است.

 

زمینه ژنتیکی

در ایجاد بیماری آب‌مروارید زمینه ژنتیکی نیز مهم است؛ کسانی که در اقوام خود افرادی هستند که آب‌مروارید دارند، این بیماری ممکن است در فرزندان آنها در بدو تولد بروز کند و نوزاد دچار آب‌مروارید مادرزادی شود.

 

درمان

تنها راه درمان آب مروارید جراحی است؛ در گذشته جراح چشم عدسی را هنگامی که کاملاً کدر شده بود از چشم خارج و دید را توسط عینک اصلاح می‌کرد؛ اما بهتر است قبل از اینکه عدسی کاملا سفت شود عمل جراحی انجام گیرد؛ اگر علائم آب مروارید خفیف باشد تغییر نمره عینک ممکن است موقتا مشکلات شما را حل کند.

همچنین بخوانید:

جراحی آب مروارید

هر کسی که دچار کاهش تدریجی بینایی می‌شود باید به چشم‌پزشک مراجعه کند؛در نتیجه هنگام بروز این بیماری، باید متناسب با بینایی، فرد از عینک یا لنز استفاده کند و در نهایت اگر فرد از عهده کارهای روزمره‌اش برنیاید، اقدام به جراحی می‌شود.

 در جراحی آب‌مروارید، این عدسی کدر با ایجاد یک برش 2 تا 3 میلیمتری از چشم خارج شده و عدسی دیگری جایگزین آن می‌شود.

 

پیشگیری از آب مروارید

دارو، روش تغذیه، ورزش یا وسائل نوری باعث درمان یا پیشگیری از بروز آب مروارید نمی‌شود، دوری از نور خورشید ممکن است به جلوگیری یا کند شدن پیشرفت آب مروارید کمک کند؛ عینک‌های آفتابی که نور ماورا بنفش را جذب می‌کنند یا عینک‌های طبی با یک پوشش ضد اشعه ماورا بنفش باعث حفاظت از چشم می‌شوند.

اشعه آفتاب، وارد شدن ضربه مستقیم به چشم، برخی بیماری‌ها مانند دیابت و مصرف برخی داروها می‌توانند باعث ایجاد این عارضه شوند.

منبع: healthylife