بهترین روش مقابله با سردرد، در درجه اول پیشگیری از وخیم شدن آن است. اگر جزء افرادی هستید که اغلب گرفتار سردرد هستند، بهتر است لیستی از تمام غذاهایی که ظرف چند روز یا چند هفته پیاپی خورده اید، تهیه کنید. سپس این لیست را به دقت بررسی کنید تا شاید رابطه ای میان مصرف غذایی خاص با بروز سردرد در خود بیابید.سردرد


خوردن پنیر، پرتقال، شکلات و قهوه با معده خالی می تواند موجب بروز سردرد شود. همچنین کم آبی ، عدم فعالیت ورزشی و رژیم های سخت در سردرد موثرند.


درمان سردرد, میگرن

چه کسانی دچار سردرد بالای پیشانی و سر می شوند؟

تا 80٪ بزرگسالان در ایالات متحده هر از چند گاهی این نوع سردردها را تجربه می کنند. حدود 3٪ سردردهای تنشی مزمن روزانه دارند. زنان دو برابر مردان سردرد پیشانی و بالای سر را تجربه می کنند. بسیاری از افراد مبتلا به نوع مزمن معمولا بیش از 60 تا 90 روز این سردرد را دارند.


علت سردرد پیشانی و بالای سر

هیچ دلیل خاصی برای این نوع سردرد ها وجود ندارد. اغلب اوقات، آنها از طریق استرس، فشار کار، مدرسه، خانواده، دوستان و دیگر مسائل به وجود می آیند.

سردرد کافئینی

اگر عاشق قهوه هستید و در طول روز، زیاد از آن می‌نوشید، مغز شما به همان مقدار روزانه از کافئین عادت می‌کند. و اگر به هر علتی، قهوه معمول‌تان را ننوشید، مغزتان به مشکل برخواهد خورد و در نهایت با یک سردرد ناگوار مواجه خواهید بود. تنها دو راه‌حل برایش وجود دارد: یا مقدار کافئین همیشگی‌تان را در ساعت معمول بنوشید و یا کلا این عادت را ترک کنید.


سردرد بستنی

این سردرد آنقدر رایج است که باید درموردش حرف زد. حتی اگر جزو خفیف‌ترین‌ها باشد. شاید به آن ” انجماد مغز” بگویید، اما نام پزشکی آن ” غده عصبی ایجاد کننده درد” یا Sphenopalatine ganglion می‌باشد. سردردهای بستنی به‌دلیل خوردن غذاهای منجمد مانند بستنی ایجاد می‌شوند و تنها مرهم آن آهسته خوردن و یا توقف خوردن تا یک دقیقه است، یا می‌توانید دهان‌تان را با آب گرم شستشو دهید.



سردرد تنشی

این رایج‌ترین سردرد است و معمولا به‌دلیل استرس ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند به‌علت وضعیت بد بدن و یا محکم فشردن ناخودآگاه آرواره باشد.

یک سردرد تنشی، احساس ضربان دارد، و یک فشار دردناک روی طرفین سر یا در گردن و پشت سر وجود دارد که اگر تسکین داده ‌نشود می‌تواند شدیدتر شود. بهترین درمان معمولا یک مسکن معمولی است، مثل استامینوفن، ایبوبروفن یا آسپرین. برای اجتناب از سردردهای تنشی در آینده، استرس را کنترل کنید، مراقب وضعیت بدن‌ و تنفس‌تان باشید و مثبت فکر کنید.


سردرد دندانی

این نوع سردرد به‌علت شرایط دندانی ایجاد می‌شود، مانند دندان قروچه، یا دندان سابیدن هنگام خواب. مشکلات فک و آرواره روی رباط‌ها، عضلات و غضروف فک تاثیر گذاشته و به قسمت بالای سر متساطع می‌شود و موجب سردرد می‌گردد.

دندانپزشک می‌تواند به شما در درمان منبع درد کمک کند، کمپرس گرم یا سرد هم می‌تواند درد را تسکین دهد، پروتز محافظ شب و گاهی درمان دارویی هم مفید است.